CPA betekent in (online) marketing: Cost per Aquisition
Cost per acquisition (CPA) is een bedrijfsconcept dat wordt gebruikt voor het werven van klanten of het percentage bezoekers dat een transactie uitvoert uit te rekenen. CPA (ook wel CPS genoemd) is een belangrijk begrip in de online marketing en adverteer wereld. Het meet de kosten die nodig zijn om één nieuwe klant te werven, waarbij de focus ligt om het percentage wat echt een transactie uitvoert. CPA wordt berekend door het totale bedrag van de marketingkosten te delen door het aantal verworven klanten. Hierdoor krijgt je het inzicht in de kosten van elke verworven klant, en kan dit geoptimaliseerd worden.
Totale bedrag van de marketing kosten: het aantal verworven klanten
CPA is erg belangrijk voor een bedrijf, omdat het laat begrijpen hoe ze het beste het verwerven van klanten kunnen verbeteren. Dit heeft invloed op de winstgevendheid en het rendement op de investeringen. Als een bedrijf een lage CPA heeft dan is het erg efficiënt en gebruiken ze een effectieve marketingstrategie. Aan de andere kant, als een bedrijf een hoge CPA heeft dan is dat een teken van een niet effectieve marketingstrategie die aangepast en verbeterd moet worden.
Onderdeel van Digital Wizards